loading...
rahaco.net
شرکت دانش بنیان رها بازدید : 65 یکشنبه 30 خرداد 1400 نظرات (0)

پچ کورد کابل دو سر آماده است که برای ایجاد ارتباط بین دستگاه های متفاوت مورد استفاده قرار می‌گیرد. پچ‌کوردها دارای دو نوع مسی و فیبرنوری هستند در نوع مسی دو سر آن با RJ45 سربندی شده است. که یک کابل بسیار انعطاف پذیر است. و در نوع فیبرنوری دارای دو سر کانکتور فیبر نوری است. ارتباط بین پچ پنل ها با تجهیزات اکتیو به وسیله Patch Cordها صورت می‌گیرد. Patch Cord در سایزهای مختلفی از 1 تا 15 متر تولید می‌شوند. و در کارخانه دو سر آن‌ها به سوکت RJ45 پانچ می‌شوند. Patch Cord در رنگ‌های مختلف و در دو جنس متفاوت LSZH ،PVC ساخته می‌شوند قابل ذکر است که مدل LSZH به دلیل فاقد هالوژن بودن به هنگام آتش سوزی دود سمی تولید نمی‌شود. پچ‌کوردها از نظر پهنای باند و انتقال داده به چند دسته مختلف Cat1 تا Cat8 دسته بندی می‌شود. پچ‌کورد Cat5e ،Cat6 ،Cat6a سه مورد از پرکاربردترین نوع پچ‌کوردها هستند و از مابقی انواع آن‌ها استفاده چندانی نمی‌شود.

آیا میتوان از پچ‎‌کورد به جای کابل اترنت استفاده کرد؟

باید بگوییم که پاسخ این سوال مثبت است. در بیشتر موارد کابل های اترنت و Patch Cordها عملکرد یکسانی دارند. هر دو یک کانکتور شبیه به هم دارند و برای اتصال دو دستگاه به یکدیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پچ کوردها چگونه موجب صرفه جویی در زمان و هزینه می‌شوند؟

سوکت زدن کابل ها به تعدادی نیروی انسانی با صرف زمان زیاد به همراه ابزار مختلف نیاز دارد. که این عمل برای شبکه های بزرگ ممکن است با خطاهای انسانی مختلفی نیز همراه باشد. به همین دلیل می توان از پچ‌کوردها که کابل های کاملا آماده ای هستند استفاده نمود. Patch Cord به دلیل داشتن سوکت در دو سر خود به می‌تواند این نیاز ها را برای شبکه های از بین برده و در واقع باعث کاهش هزینه های سازمان به هنگام کابل کشی شود. پچ کوردها در رنگ های مختلف تولید می‌شوند از این رو می‌توان از هر رنگی که دلخواهتان است استفاده کنید. و به دلیل کوتاه‌تر بودن طول Patch Cord احتمال بروز نویز و آسیب دیدن داده ها کمتر خواهد بود. پچ‌ها توسط کارخانه تولید کننده آن تست شده و با بهری گیری از آن‌ها کیفیت انتقال داده ها بیشتر خواهد شد. همچنین به دلیل سوکت شدن توسط کارخانه از ظاهری آراسته تر برخوردارند.

تفاوت پچ کوردهای Cat6 و Cat8 در چیست؟

تنها تفاوت پچ‌کوردهای Cat6 تا Cat8 در حداکثر پهنای باند قابل پشتیبانی خلاصه‌سازی شده است. به‌طور مثال، Cat7 می‌تواند از پهنای باند 600 مگاهرتز پشتیبانی کند، در حالی که Cat 6 از پهنای باند 250 مگاهرتز پشتیبانی می‌کند. در پچ‌کوردها نیز همانند کابل‌های شبکه قیمت عامل تعیین کننده است. پچ‌کوردها در ارتباط با میزان پایداری و نوع لایه محافظی که در ساخت آن‌ها استفاده شده به گروه‌های مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند.

به هنگام خرید پچ کورد به چه نکاتی باید توجه نمود؟

اولین مورد به هنگام خرید پچ‌‎کورد توجه به تکی و یا داپلکس بودن آن ها است. دستگاه هایی که هر دو عمل فرستنده و گیرنده را بر عهده دارند نیاز به پچ‌کوردهای دوتایی دارند. و دستگاه هایی که تنها دارای یک وظیفه هستند نیاز به پچ‌ کوردهای تکی یا سیمپلکس دارند. پچ های فیبرنوری مالتی مد در مدل های OM2 و OM1 به رنگ نارنجی هستند و مدل های OM3 ,OM4 و OM5 به رنگ آبی، فیروزه‌ای و سبز تولید می‌شوند. همچنین قطر فیبر آن ها 50/125µm یا 62.5/125µm می‌باشد.

برای تشخیص مالتی مود و یا سینگل مود بودن سیستم چه باید کرد؟

در صورتی که دستگاه استفاده شده در شبکه خود طول موجی بین 850 تا 1300 نانومتر داشته باشد سیستم ها در دسته مالتی مود قرار می‌گیرند و طول موج 1310 تا 1550 در دسته سینگل مودها جا دارند.

انواع پچ کورد

تفاوت کانکتور ها باعث شده است تا شاهد انواع پچ‌کورد فیبر نوری باشیم که در ادامه به بررسی خصوصیات مختلف برخی از آن‌ها می‌پردازیم.

پچ‌کورد LC: در شبکه های فیبر نوری داخلی (LAN) و ارتباطات Storage Networking عموما از این کانکتور استفاده می‌شود.

پچ‌کورد SC: به دلیل سادگی ساختار و دوام بالا استفاده از آن‌ها در ارتباطات داده ها و مخابرات فیبر نوری بسیار رایج است.

پچ‌کورد ST: پچ کورد فیبرنوری ST از نسل های قدیمی پچ‌ها می‌باشد و در محیط های با لرزش بالا (همانند محیط های صنعتی و سیار قابل استفاده است.

پچ‌کورد FC: پچ‌کوردهای FC در شبکه های مخابراتی، دوربین‌های مدار بسته، شبکه های کامپیوتری LAN ،WAN، دستگاهای تست، صنایع و همینطور سنسورهای پزشکی کاربرد دارد.

پچ‌کورد MPO / MTP: پچ‌کورد MTP ورژن آپگرید شده MPO است. کانکتورMTP بیشتر در مخابرات کاربرد دارد و معمولا از آن در شبکه های LAN کمتر استفاده می‌شود.

نتیجه گیری

پچ‌کورد یکی از تجهیزاتی است که در صنایع و مکان های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. و براساس نقش و موقعیت آن‌ها در سیستم کابل‌کشی اسم‌های متفاوتی دارند. قیمت پچ کوردها با توجه به تنوع و ویژگی های آن‌ها متفاوت است. باتوجه به کاربری و نیاز خود میتوانید که یکی از هزاران انواع پچ ها را انتخاب نمایید تا کارایی به همراه کیفیت بالا را تجربه نمایید.

تعیین اهداف اولین قدم برای تبدیل شدن از ناممکن ها به ممکن است. 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 1024
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 79
  • آی پی دیروز : 102
  • بازدید امروز : 132
  • باردید دیروز : 227
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 3
  • بازدید هفته : 1,865
  • بازدید ماه : 7,989
  • بازدید سال : 42,843
  • بازدید کلی : 90,945