loading...
rahaco.net
شرکت دانش بنیان رها بازدید : 52 شنبه 21 خرداد 1401 نظرات (0)

آیا آب و هوا بر کیفیت اینترنت تاثیر می‌گذارد؟ بله این موضوع کاملا درست است. آب و هوا با تغییرات مختلف می‌تواند بر عملکرد اتصال اینترنت کاربران تاثیر بگذارد. که این تغییرات شامل مسائلی مانند: آسیب فیزیکی به شبکه، ورود آب به اتصالات الکتریکی و تداخل سیگنال بی‌سیم باشد. اتصالات اینترنتی بسیار پیچیده‌تر از روتر و کابل‌های خانگی هستند. اتصال به اینترنت ممکن است شامل انواع مختلفی از پیوندهای فیزیکی باشد، از جمله سیم‌کشی مسی مورد استفاده در شبکه تلفن قدیمی و اتصالات فیبر نوری مدرن‌تر. در نتیجه عوامل تاثیرگذار بر کیفیت اینترنت بی‌شمارند. در ادامه به برخی از آن ها خواهیم پرداخت.

چگونگی تاثیر آب و هوا بر کیفیت اینترنت

سیگنال‌های ماهواره‌ای از طریق امواج رادیویی منتقل می‌شوند، امواج رادیویی که به بهترین وجه در هوای آزاد حرکت می‌کنند، اما هنگام عبور از آب، ساختمان‌ها و شاخ و برگ‌های سنگین می‌توانند منحرف یا پراکنده شوند. به همین دلیل است که سیگنال‌های ماهواره در شرایط آب و هوایی مانند: باران، برف و حتی طوفان‌های گرد و غبار ضعیف شوند. ذرات آب یا گرد و غبار موجود در هوا سیگنال رادیویی را منحرف کرده و از هم جدا می‌کنند و در نتیجه سیگنال ضعیف می‌شود.

یکی دیگر از دلایلی که اینترنت ماهواره‌ای در هنگام آب و هوای بد مستعد قطع شدن است، نصب تجهیزات اینترنت ماهواره‌ای در فضای باز است. اگرچه در برابر انواع طوفان‌ها بسیار مقاوم است، اما بشقاب‌های ماهواره می‌توانند در طول رویدادهای آب و هوایی شدید مانند: طوفان، سیل یا گردباد آسیب ببینند، که می‌تواند به تجهیزات آسیب برساند یا آن را از تراز خارج کند.

باران، برف و حتی طوفان‌های گرد و غبار و تغییرات دما از جمله عوامل تاثیرگذار بر کیفیت اینترنت است. که در ادامه به چگونگی تاثیر آن ها بر اتصال اینترنت خواهیم پرداخت.

امواج گرما یا بادهای شدید چگونه بر کیفیت اینترنت تاثیر می‌گذارد؟

گرما شاید مشکل رایج‌تری باشد. هنگام قرار گرفتن در معرض گرمای شدید، دستگاه‌های شبکه احتمالا کندتر عمل می‌کنند. حتی کابل‌ها نیز ممکن است آسیب فیزیکی ببینند که بر اتصال اینترنت تاثیر می‌گذارد. تصور کنید فن رایانه شما کار نمی‌کند و دستگاه بیش از حد گرم می‌شود و در نهایت از کار می‌افتد. در حالی که ممکن است خود دستگاه مشکلی نداشته باشد، به احتمال زیاد منبع تغذیه به شدت با مشکل مواجه خواهد شد. همین مشکل می‌تواند بر تجهیزات شبکه‌ای که اتصال اینترنت ما را کنترل می‌کنند تاثیر بگذارد.

سیگنال‌های رادیویی معمولا تحت تاثیر باد قرار نمی‌گیرند. اما قطعات سخت‌ افزاری مانند دیش‌های ماهواره‌ای می‌تواند توسط باد تاب بخورد، ارتعاش یابد، خم شود یا جابجا شود. و اینگونه بر کیفیت اینترنت تاثیر گذار باشد.

بارش برف و باران و باد یکی از عوامل تاثیرگذار بر کیفیت اینترنت

هنگامی که کاربران در حال استفاده از یک شبکه بی‌سیم هستند. بارش برف و باران یا وزیدن بادهای شدید بر سرعت اتصال اینترنت تاثیر گذار است علاوه بر این، بادهای شدید می‌تواند مشکلات متعددی را ایجاد کند که منجر به کاهش سرعت اینترنت می‌شود. به عنوان مثال، آن‌ها می‌توانند خطوط برقی را که سیگنال شما را تامین می‌کنند، خراب کنند. قطرات باران بیشترین تاثیر را بر امواج رادیویی دارند درختان و شاخ و برگ‌ها دارای رطوبت بالایی هستند و همچنین می‌توانند سیگنال ماهواره را مسدود یا ضعیف کنند.

ممکن است به دلیل اب و هوای نامطلوب اتصالات بی‌سیم مانند WiFi و رادیو ماهواره‌ای درگیر شوند. باران می‌تواند باعث آسیب فیزیکی به کابل‌ها شود، به ویژه در جاهایی که شبکه‌های مخابراتی از زیرساخت‌های قدیمی استفاده می‌کنند. حتی زمانی که باران متوقف شود،‌ هنوز هم می‌توان اثرات آن را حس کرد. زیرا رطوبت بالا می‌تواند بر قدرت سیگنال‌های بی‌سیم تاثیر بگذارد و باعث کند شدن سرعت اتصال اینترنت شود.

تغییر دما دیگر عوامل تاثیرگذار بر کیفیت اینترنت

شاید باور این موضوع برای شما سخت باشد حتی تغییر دما نیز می‌تواند در طول زمان به شدت بر اتصال اینترنت تاثیر بگذارد. برای مثال آب و هوای بسیار گرم را در نظر بگیرید. با افزایش دما، ژاکت روی کابل‌های باند پهن می‌تواند نرم یا منبسط شود و باعث کاهش سرعت شما شود.

در دماهای بسیار سرد، کابل‌های بالای زمین ممکن است در طول طوفان یخ بزنند یا در یخ پوشیده شوند. علاوه بر این، اگر کابل زیرزمینی باشد، زمین ممکن است به مرور زمان سفت شود و باعث یخ زدگی شود که در نهایت می تواند کابل را بشکند.

از سوی دیگر، دمای بالا می‌تواند باعث داغ شدن بیش از حد تجهیزات شما (به عنوان مثال روتر، مودم) شود. از آنجایی که خنک کردن دستگاهی که بیش از حد گرم شده است دشوارتر از گرم کردن دستگاه سرد است، سیستم Wi-Fi بیش از حد گرم شده ممکن است کمی کندتر از حد معمول عمل کند.

چرا اینترنت در هوای بد اینقدر کند است؟

ممکن است به نظر برسد که آب و هوای بد و اینترنت کند یک جفت علت و معلول هستند. شواهد به دست آمده از جوامع با Wi-Fi عمومی مبتنی بر قطب نشان می‌دهد که روزهای بارانی بر قدرت سیگنال تاثیر می‌گذارد. کندی اینترنت و آب و هوای بد یک مورد همبستگی است نه علیت. در اینجا طوفان‌های برف و شب‌های پر از رعد و برق از جمله عوامل تاثیرگذار بر کیفیت اینترنت محسوب می‌شوند.

ترافیک بالای اینترنت مقصر کاهش سرعت اینترنت است

به جای خود آب و هوا، اتصال ضعیف اینترنت در یک روز بد آب و هوا احتمالا به دلیل حجم بالای ترافیک است. وقتی افراد بیشتری در خانه گیر کرده‌اند، به احتمال زیاد آنلاین هستند و با گشت و گذار، استریم و بازی خود را سرگرم می‌کنند.

طوفان‌های بزرگ می‌توانند به زیرساخت های اینترنت آسیب فیزیکی وارد کنند

شرایط آب و هوایی شدیدتر، مانند: بادهای شدید، بارش برف سنگین و سایر طوفان‌های بزرگ می‌تواند آسیب فیزیکی بیشتری به سیستم اینترنت شما وارد کند. درختان می‌توانند روی خطوط برق بیفتند، زباله‌ها می‌توانند بر روی دیش‌های ماهواره ضربه بزنند و سیل می‌توانند به سیستم‌های الکتریکی نفوذ کنند. در نتیجه این موارد نیز از عوامل تاثیرگذار بر کیفیت اینترنت محسوب می‌شوند.

پنج باید و نباید در رابطه با اینترنت

  • سعی کنید روتر و یا مودم خود را مجددا تنظیم کنید، یا آن‌ها را از برق بکشید و قبل از وصل کردن مجدد، لحظه‌ای صبر کنید.
  • به روتر خود نزدیک‌تر شوید. گاهی اوقات، فقط کاهش فاصله بین دستگاه شما و روتر می‌تواند به رفع اتصال بد اینترنت کمک کند.
  • دستگاه‌های دیگر را بررسی کنید اگر رایانه شما در حال اتصال است اما تلفن شما وصل نیست، ممکن است مشکل مربوط به دستگاه شما باشد نه شبکه شما.
  • گاهی اوقات، طوفان می‌تواند باعث رطوبت زیاد در داخل خانه شود که می‌تواند سیگنال‌های وای فای داخلی را ضعیف کند. اگر در یک منطقه مرطوب زندگی می‌کنید و طوفان‌های بارانی زیاد می‌بارد، رطوبت گیر ممکن است کمک کند.
  • سعی نکن خودتان درست کنید بگذارید یک تکنسین این فناوری را مدیریت کند.
  • تا زمانی که هوا آرام نشده بیرون نروید. در صورت مشاهده هرگونه قطع شدن خطوط برق، زباله در بشقاب ماهواره یا سایر مشکلات فنی، با یک تکنسین تماس بگیرید. حتما با شرکت برق خود نیز تماس بگیرید تا هرگونه قطعی یا مشکل را گزارش دهید.

چرا آب و هوا بر اینترنت ماهواره‌ای بیشتر از سیگنال های موبایل تاثیر می‌گذارد؟

سیگنال‌های اینترنت، سیگنال‌های تلفن همراه و نقاط دسترسی عمومی وای‌فای در اطراف شهر نیز می‌توانند در آب و هوای بد ضعیف شوند. این به این دلیل است که سیگنال‌های تلفن همراه از طریق امواج رادیویی نیز منتقل می‌شوند، و امواج رادیویی زمانی که در آب در جو حرکت می‌کنند، ثابت و قابل اعتماد نیستند.

بارندگی از هر نوع (باران، برف یا تگرگ) می‌تواند سیگنال‌های تلفن همراه و نقاط اتصال Wi-Fi عمومی را تضعیف کند. اما، احتمال تداخل بسیار کمتری وجود دارد، زیرا سیگنال تلفن همراه پنج یا ده مایل تا نزدیک‌ترین برج تلفن همراه طی می‌کند در حالی که سیگنال های اینترنت ماهواره ای بیش از 60000 مایل را طی می‌کنند.

به تمام قطرات آبی که یک موج رادیویی میتواند در 60000 مایل با آن برخورد کند فکر کنید! بنابراین، سیگنال‌های ماهواره‌ای بیشتر از سیگنال‌های تلفن همراه با آب و هوای بد مواجه می‌شوند. اینترنت بی‌سیم ثابت و اینترنت خانگی 4G یا LTE نیز بر روی امواج رادیویی کار می‌کنند. اما از آنجایی که سیگنال‌ها خیلی دور سفر نمی‌کنند (حداکثر 10 مایل)، نسبت به سرویس اینترنت ماهواره‌ای احتمال تداخل آب‌وهوا نیز بسیار کمتر است.

چگونه برای قطعی‌های اینترنت مرتبط با طوفان آماده شویم؟

اگر ارائه دهنده اینترنت شما یک برنامه دارد، قبل از طوفان آن را دانلود کنید تا بتوانید به حساب خود دسترسی داشته باشید و از وضعیت قطعی تلفن خود مطلع شوید. همچنین می‌توانید یک باتری پشتیبان بگیرید تا حتی اگر برق قطع شود، همچنان بتوانید اینترنت دریافت کنید.

برخی از ارائه دهندگان بزرگ مانند: Xfinity و Spectrum شبکه‌های Wi-Fi hotspot رایگان را برای مشتریان خود اجرا می‌کنند. اگر اینترنت شما در طول یک رویداد آب و هوایی شدید به دلیل قطع برق قطع می‌شود، این شبکه‌های هات اسپات می‌توانند ارتباطات ضروری را ارائه دهند.

همچنین اگر سرویس اینترنت در منطقه شما قطع است اما در نزدیکی در دسترس است، می‌توانند مفید باشند. پس از گذراندن طوفان، می‌توانید به نقطه‌ای نزدیک بروید تا به دوستان و خانواده اطلاع دهید که در امان هستید.

نتیجه گیری

تقریبا هیچ چیز آزاردهنده‌تر از این نیست که فناوری شما در مواقعی که به آن نیاز دارید کار نکند. در یک روز بارانی که نمی‌توانید در بیرون از خانه بازی کنید، ممکن است سعی کنید فیلمی را تماشا کنید، اما گاهی اوقات به نظر می‌رسد که اتصال اینترنت شما به اندازه خودتان تحت تاثیر اب و هوا قرار خواهد گرفت.

در این مقاله به عوامل تاثیرگذار بر کیفیت اینترنت اشاره نمودیم و متوجه شدبم که آب و هوای بد می‌تواند به چند طریق باعث قطع اینترنت شود. آب و هوا می‌تواند با سیگنال تداخل داشته باشد (مانند: باران شدید که مانع از رسیدن سیگنال ثابت ماهواره به خانه شما می‌شود)، یا می‌تواند باعث خرابی زیرساخت‌ها شود که باعث قطع اینترنت می‌شود (مانند ترک خوردن خطوط کابل در طول یخ زدن طولانی مدت).

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 1026
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 134
  • آی پی دیروز : 153
  • بازدید امروز : 341
  • باردید دیروز : 336
  • گوگل امروز : 3
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 2,410
  • بازدید ماه : 8,534
  • بازدید سال : 43,388
  • بازدید کلی : 91,490