loading...
rahaco.net
شرکت دانش بنیان رها بازدید : 35 یکشنبه 27 آذر 1401 نظرات (0)

نظارت بر شبکه یک عملکرد حیاتی فناوری اطلاعات برای دنیای کسب و کارهاست. از بهره‌وری کارکنان گرفته تا تعمیر و نگهداری زیرساخت، نظارت بر شبکه می‌تواند به کسب‌وکارها در صرفه‌جویی در هزینه‌ها در تمام زوایای ساختار شرکت کمک کند. در حالی که نظارت بر شبکه در حال افزایش است، افراد بسیاری فکر می‌کنند که این فناوری دقیقا چیست و چگونه می‌تواند به آن‌ها کمک کند. اگر به دنبال اطلاعاتی در مورد نحوه عملکرد مانیتورینگ شبکه هستید، به جای درستی آمده‌اید.

شبکه‌های غیرقابل اعتماد می‌توانند به یک کابوس واقعی برای هر صاحب کسب‌وکاری تبدیل شوند و تاثیرات منفی بر سود داشته باشند. نظارت بر شبکه عملکردی حیاتی است و مزایای بسیاری را برای شرکت‌ها در هر اندازه‌ای ارائه می‌دهد. این فرایند با کاهش هزینه‌های زیرساختی باعث صرفه جویی در هزینه‌ها و حتی افزایش بهره وری می‌شود. سیستم مانیتورینگ شبکه می‌تواند به یافتن راه‌حل‌هایی برای طیف گسترده‌ای از مشکلات، از جمله لود کند صفحه وب، فعالیت مشکوک از سوی کاربران، خرابی سرورها و همچنین مشکلات اتصالات شبکه کمک کند.

مانیتورینگ شبکه چیست؟

برای اینکه بدانیم نظارت شبکه چگونه کار می‌کند، مهم است که اهمیت شبکه برای سازمان را درک کنیم. شبکه‌ها رگ حیاتی شرکت‌های مدرن هستند و مانیتورینگ آن یعنی تماشای شبکه به عنوان یک واحد کل است که شامل دستگاه‌ها، ترافیک و سرورها می‌شود. فرایند مانیتورینگ به شناسایی و رسیدگی به چالش‌های احتمالی کمک کرده و از مشکلات شبکه جلوگیری می‌کند. این مانیتورینگ تقریبا برای همه کسب و کارها با کمک سیستم‌های نرم افزاری انجام می‌شود.

سیستم‌های نظارت بر شبکه ابزارهایی هستند که به مدیران کمک می‌کنند تا شبکه‌های خود را به طور موثری کنترل کنند. با این حال، مشخصات این سیستم بر اساس اندازه و نیازهای هر شرکت بسیار متفاوت است. در زیر چند نمونه از ویژگی‌های نرم افزار مانیتورینگ شبکه آورده شده است:

اندازه و مقیاس: برخی از این ابزارها بسیار ساده هستند و میزبان هاست را برای بررسی دسترسی پینگ می‌کنند. از سوی دیگر، ابزارهای پیشرفته‌تر، تمامی مناطق حتی پیچیده‌ترین شبکه‌ها را با یک سیستم جامع نظارت می‌کنند.

استفاده آسان: اینترفیس‌ها بسته به نوع و پیچیدگی سیستم مانیتورینگ شبکه بسیار متفاوت عمل می‌کنند. برخی از این ابزارها فقط هشدارهای ساده و رابط‌های مبتنی بر دستور را ارائه می‌دهند، برخی دیگر از رابط کاربری گرافیکی برای بهبود عملکرد استفاده می‌کنند. بسیاری از ابزارهای مدرن نظارت بر شبکه دارای رابط های مبتنی بر وب و موبایل نیز هستند.

اتوماسیون: بسیاری از شرکت‌ها به ابزارهای خودکار مانیتورینگ روی می‌آورند که خود سیستم تمام رویدادها را مدیریت می‌کنند. این سیستم‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که وقتی داده‌های شبکه خارج از پارامترهای مجموعه قرار می‌گیرند، زمان پاسخگویی خطاهای شبکه را بهبود می‌بخشند.

یک نکته مهم در مورد نرم افزار مانیتورینگ شبکه این است که آن‌ها لزوما سیستم‌های امنیتی نیستند. در حالی که این فرایند می‌تواند به عنوان یک ابزار مفید برای محافظت در برابر مشکلات و کاهش سرعت شبکه عمل کند، اما نباید با سیستم‌های تشخیص نفوذ اشتباه گرفته شوند. در حالی که سیستم‌های دیگر دسترسی‌های غیرمجاز را شناسایی کرده و از آن جلوگیری می‌کنند، نرم افزار مانیتورینگ شبکه به شما اطلاع می‌دهد که سیستم در طول عملیات چقدر خوب کار می‌کند.

مانیتورینگ شبکه چگونه کار می‌کند؟

شبکه‌ها امکان انتقال اطلاعات میان دو سیستم از جمله بین دو کامپیوتر یا برنامه را فراهم می‌کنند. مدل اتصال سیستم‌های باز (OSI) عملکردهای سیستم‌ کامپیوتری را تجزیه می‌کند. انتقال داده‌ها در یک شبکه از طریق هر مولفه OSI و با استفاده از پروتکل‌های مختلف در لایه فیزیکی شروع می‌شود و به لایه برنامه ختم می‌شود. مانیتورینگ شبکه امکان مشاهده اجزای مختلف تشکیل دهنده شبکه را فراهم می‌کند و تضمین می‌کند که مشکلات شبکه در هر لایه‌ای که در آن رخ می‌دهد عیب یابی خواهند شد.

بهترین نرم افزار مانیتورینگ شبکه

SolarWinds

نرم افزار SolarWinds یک ابزار منحصر به فرد در این حوزه است، چرا که تمرکز آن به طور ویژه به سمت شبکه‌ها و دستگاه‌های شبکه است. نرم افزار SolarWinds نظارت و عملکرد قابل قبولی را ارائه می‌دهد و یک ابزار پیشرفته برای شبکه‌های پیچیده با مجموعه متنوعی از برنامه‌هاست. SolarWinds تجزیه و تحلیل و بهینه سازی ترافیک شبکه، هشدارها و گزارش‌ها، اسنیفینگ و تجزیه و تحلیل Wi-Fi را ارائه می‌دهد. نظارت جامع بر عملکرد شبکه در واقع وظیفه اصلی این محصول است. نرم افزار مانیتورینگ شبکه SolarWinds در محیط‌های داخلی، هیبریدی و ابری کار می‌کند.

OpManager

نرم افزار مانیتورینگ شبکه OpManager یک پلتفرم قدرتمند است که تمام جنبه‌های نظارتی رایج را که قبلا مورد بحث قرار گرفت، از جمله تجزیه و تحلیل‌هاست و شبکه، هشدار و گزارش را ارائه می‌دهد. همچنین دارای مانیتورینگ VoIP برای تجزیه و تحلیل کیفیت تماس جهت کمک به ساده‌سازی ارتباطات، نظارت بر محیط Citrix XenServer و دیتاسنتر است.

نسخه استاندارد این برنامه شامل مانیتورینگ عمومی، داشبوردهای سفارشی و اعلان‌ها می‌باشد. نسخه‌های حرفه‌ای و سازمانی نظارت بر  ادامه مطلب...

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 1026
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 6
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 113
  • آی پی دیروز : 153
  • بازدید امروز : 282
  • باردید دیروز : 336
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 2,351
  • بازدید ماه : 8,475
  • بازدید سال : 43,329
  • بازدید کلی : 91,431