loading...
rahaco.net
شرکت دانش بنیان رها بازدید : 47 دوشنبه 28 آذر 1401 نظرات (0)
بسیاری از افراد درک درستی از تفاوت نمایشگر با تلویزیون ندارند و فکر می‌کنند این دو یکی هستند و در نتیجه انتظار کار کردی مشابه میان نمایشگرها با تلویزیون‌ها دارند. درست است که هر دو برای نمایش تصاویر و محتوای ویدیویی مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما نمایشگر با تلویزیون تفاوت‌های بسیار ریز و درشتی دارد که در این مقاله به تفاوت این دو خواهیم پرداخت. در گذشته تلویزیون‌ها دستگاه‌های مشبک، حجیم و سنگینی بودند که کیفیت بسیار بالایی نداشتند و مانیتورها با استفاده از پورت VGA و DVI قادر به اتصال به هیچ دستگاه دیگری نبودند. اما حالا تلویزیون‌ها و مانیتورها پنل‌های تختی هستند که با پورت HDMI به دستگاه‌های مختلف متصل می‌شوند، واضح‌ترین تفاوت مانیتور و تلویزیون ابعاد آن‌ها است.
تفاوت نمایشگر با تلویزیون
تفاوت مانیتور با تلویزیون را می‌توان در بخش‌های مختلف این دو سیستم اعم از ساختارهای نرم افزاری و از همه مهم‌تر اجزای سخت افزاری جست و جو کرد. در واقع منظور دستگاهی است که میتوان از آن برای نمایش محتواهای موجود در یک رایانه یا لپ‌تاپ شخصی استفاده کرد. خود نمایشگر به تنهایی نمی‌تواند داده‌های تصویری را پردازش کرده و نمایش دهد. این موضوع یکی از مهم‌ترین نکاتی است که می‌تواند در روشن شدن تفاوت نمایشگر با تلویزیون کمک کننده باشد.
در واقع نمایشگرها تصویر و محتوایی را نمایش می‌دهند که پیش از نمایش در واحدهای پردازنده سیستم کامپیوتری، نظیر GPU و CPU پردازش شده و اکنون نمایشگر تنها آن را پخش می‌کند. از این رو نمایشگر‌های مختلفی مانند مانیتور acer یا مانیتور LG و دیگر برندها در بازار موجود است که هر یک را می‌توان متناسب با نوع سیستم مورد استفاده خریداری و استفاده کرد.
اما در مقابل نمایشگرها، تلویزیون‌ها خود دارای قطعات سخت افزاری هستند که تصویر را دریافت کرده و آن را پردازش می‌کنند. RF Tuner قطعه‌ای است که با دریافت سیگنال، محتواهای تصویری را پخش می‌کند. به این ترتیب بر خلاف مانیتورها، تلویزیون‌ها به دستگاه دیگری برای نمایش تصویر نیاز ندارند. تلویزیون‌های قدیمی با گیرنده‌های آنتن تصاویر را دریافت و پخش می‌کردند. امروزه با پیشرفت تکنولوژی تلویزیون‌ها بزرگ‌تر شده، گیرنده‌ها و ورودی‌های بیشتری دارند و قادر به پخش جریان‌های بیشتری نیز هستند.
تفاوت در ابعاد و سایز نمایشگر و تلویزیون
اولین و قابل توجه‌ترین تفاوت مانیتور با تلویزیون در ابعاد و مشخصات ظاهری آن‌ها است. از لحاظ ابعاد معمولا تلویزیون‌ها با توجه به پیشرفت و طراحی‌های جدید ساخته شده اندازه بزرگ‌تری نسبت به نمایشگرها دارند. این مورد یکی از مشخص‌ترین موارد تفاوت نمایشگر با تلویزیون است. اکثر تلویزیون‌های موجود در بازار سایزی بالاتر از 40 اینچ دارند. در مقابل اما مانیتورها معمولا در ابعاد زیر 30 اینچ بوده و حتی می‌توان از نمایشگرها روی میز مطالعه هم استفاده کرد. در نتیجه معمولا پنل تلویزیون به نسبت نمایشگرها بزرگ‌تر و شفاف‌تر است. شکل پنل نیز خود می‌تواند باعث تفاوت‌هایی در بین دو دستگاه شود. از پنل‌های مسطح و فلت گرفته تا انواع محدب و مقعر، انواع پنل‌هایی هستند که در دستگاه‌های مختلف مشاهده می‌شوند.
تفاوت پورت نمایشگر با تلویزیون
دومین موردی که میتوان در تفاوت این دو سخت افزار اشاره نمود پورت های نمایشگر با تلویزیون هستند.
پورت‌های نمایشگر: پورت Display برای پوشش رزولوشن‌های بالاتر، پورت HDMI، جک هدفون،USB ،DVI ،VGA
پورت های تلویزیون: ورودی کامپوننت، کامپوزیت، درگاه HDMI جک 3.5 میلیمتری هدفون و درگاه USB اترنت برای اتصال تلویزیون هوشمند به اینترنت.
تفاوت نمایشگر با تلویزیون در رنگ و تراکم پیکسل 
یکی دیگر از تفاوت‌های مانیتور با تلویزیون تعادل رنگی دو سخت افزار است. به صورت کلی، خصوصا با وجود عرضه تلویزیون‌های مدرن‌تر، معمولا تلویزیون‌ها کیفیت رنگی بسیار بهتری نسبت به مانیتور‌ها دارند. نکته مهم دیگر در خصوص تفاوت نمایشگر با تلویزیون‌، توجه به تراکم پیکسلی دو سیستم است. تراکم پیکسلی در اصل به معنای تعداد پیکسل‌هایی است که در یک مربع یک اینچی نمایش داده می‌شود. در این خصوص باید دستگاه‌ها در مدل‌های مختلف خود بررسی شوند، اما معمولا تراکم پیکسلی نمایشگرها بالاتر است.
تفاوت نمایشگر با تلویزیون در نمایش تصویر 
نکته حائز اهمیت این است که معمولا تصاویر و محتواهای ویدئویی با سرعت بسیار بیشتری در مانیتورها نمایش داده می‌شوند و نمایش تصویر تاخیر کم‌تری نسبت به تلویزیون دارد. این مورد به دلیل تفاوت‌های نرم افزاری و طراحی گرافیکی متفاوت مانیتور با تلویزیون است.
نکته قابل توجه دیگر در تفاوت مانیتور با تلویزیون، در Frame rate دو دستگاه است. اما با وجود تمام این موارد، تفاوت بسیار زیادی در ادامه مطلب...
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 1024
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 94
  • آی پی دیروز : 102
  • بازدید امروز : 176
  • باردید دیروز : 227
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 3
  • بازدید هفته : 1,909
  • بازدید ماه : 8,033
  • بازدید سال : 42,887
  • بازدید کلی : 90,989